O ÚHOROCH AJ VÈELÁCHAdam první
èlovek bol sedlák, k polnéj práci stvorení,
Ze zemi mal poèátek, s néj bral aj svojé viživeòí, Aš po zemskích úrodách je èlovek ze zemi stvorení, Abi on s ních mával svojé každodenné obživeòí, Tak vèil obzláštòe sedlák je k polnéj práce naroïení, Abi s nú ze zemi bral dobrú úrodu, ne planini, Abi s nej mohol každí rok hojnejšé úrodi máva, Nech nedá svím rolám v úhori darebòe odpoèíva. Nepotrebujú úhori roèitého odpoèinku, Víc potrebujú z malú brázdu èastokrátnú oraèku,, Po každej oraèki ze ze¾eznú bránu povláèeili, Abi jím slnko, déšï a povetri dalo posilòeòí, Slnko, déšï a povetrí, èastú oraèku, rozdrobeòí, To potrebuje úhor, né pokoj: (èasom pohnojení), S premenením semenom nech zoraní úhor poseje, Uzná, že rolu aj každí rok posát ve¾kí osoch je. Keï zveze úrodu z úhora, nech ho zore, povláèi, Lichvacím nebo inším hnojom nech hnojí, kedi stlaèí. Nepovedaj, že bude na nem ozimina chibnejšá, Malú chybu vinahraïí z úhorov krma hojnejšá, S túto vichováš víc lichvi, máš víc dojiva, víc hnoja, Visoké jael'inské strnišèá úhori téš pohnojá. Chceš-li aj ti tento kunšt veïe, úhorov osoch brávat, Musíš toto nauèení èítáva aj zachováva, Jako ho v planích chotároch zachovávali hospodári, Kterích pilnú prácu Boh požehnal z úhorními dari. |
Richtár v debate vysvet¾uje, presviedèa a vyvracia námietky ro¾níkov proti obsievaniu úhorov. Prvých pät námietok, totiž: že 1. zem každý tretí rok potrebuje odpoèinok, 2. že úhor zamedzuje rast rôznej buriny a zeliny, 3. že by potom ro¾níci nestaèili obrába všetkú pôdu, 4. že by sa nemaly ovce a svine kde pás, 5. že nie je dos hnoja ešte i na úhorové role tieto všetky námietky richtár ¾ahko vyvrátil, ale už jeho dôvody proti šiestej "výmluve" boly nedostatoèné a nepresvedèujúce.